Od 25 czerwca do 7 lipca w galerii BBBKultPont i Gdańsk Könyvesbolt és Büfé w Budapeszcie odbyła się druga odsłona działania pod tytułem „Siostra Ziemia”.
Siostra Ziemia
wystawa / wykład / performance
Wykład: „Natura obscura: polityka życia i jej związki ze sztuką” Magdalena Maciudzińska-Kamczycka
Wernisaż wystawy: „Siostra Ziemia”
Performance: Anny Kalwajtys “Kundel”
Koncepcja:
katarzyna lewandowska (ASP Gdańsk), Dorota Chilińska (UMK Toruń)
Uczestniczki:
Dorota Androsz
Dorota Chilińska
Kinga Dobosz
Agnieszka Dulna
Paulina Gołoś
Ewelina Grabowska
Ela Jabłońska
Martyna Jastrzębska
Marzena Jagielska
Anna Kalwajtys
Justyna Koeke
Maria Kubit
Iza Maciejewska
Honorata Martin
Magdalena Maciudzińska-Kamczycka
Edyta Majewska
Agata Read
Aga Schreder
Basia Sidor
Aleksandra Ska
Beata Sosnowska
Alina Stsiatseva
Marta Romankiv
Monika Zawadzka
Agata Zbylut
Liliana Zeic
Organizator: Polsko-Węgierska Agencja Kulturalna KéM Csoport
Partnerzy: Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Samorząd Polski XI dzielnicy, Samorząd Polski V dzielnicy, Stowarzyszenie Polonia Nova, BBBKultPont, Gdansk Könyvesbolt és Büfé
Projekt pokazywany w ramach „Polskiego Lata – spotkań z polską kulturą – Lengyel Nyar 2022”
Matce Ziemi, Siostrze Ziemi, Partnerce Ziemi oddajemy siebie. Tkamy ten świat wspólnie. Dedykujemy tę wystawę wszystkim czującym istotom, całej Naturze, Planecie i Kosmosowi.
Siostra Ziemia przetrwa, my nie. To jest oczywiste. Jeżeli nie zaczniemy Jej ochraniać, katastrofa nadejdzie już wkrótce. Natura staje się gniewną, niszczącą, odbierającą życie Siłą. Bogini karze ludzkość, która w swojej bezmyślności codziennie Ją wykorzystuje. Człowiek – heteroseksualny biały mężczyzna, posługujący się skodyfikowanym językiem i prawem, podróżujący, chrześcijanin; jest tym, który dał sobie moc rządzenia. Ocenia, porządkuje, nazywa i układa. On kończy Darwinowski schemat ewolucyjny, dla niego została napisana Deklaracja Praw Człowieka, a Witruwiusz, a następnie Leonardo da Vinci umieścili go we wzorcu doskonałych ludzkich proporcji, odzwierciedlających idealny, klasyczny porządek architektoniczny. To nieomylny budowniczy, boskie kontrolujące oko. On ciągle jeszcze próbuje zachować swoją egocentryczną podmiotowość, wpisaną w przestarzałe, hierarchiczne, niesprawiedliwe zasady.
Rewolucja niosąca zmianę już się zaczęła. Depcze patriarchat, posługując się nowym językiem polegającym na włączaniu strategii feministycznych, dekolonizacyjnych, LGBTQIA+ i ekologicznych.
W koncepcji wystawy odwołujemy się do figury Siostry Ziemi, przedstawiając ją z wielu perspektyw, pokazując problemy, które bezpośrednio dotykają ludzkiego i poza-ludzkiego. Celowo zrezygnowałyśmy z nazywania tej Materii Magna Mater, ponieważ relacja z siostrą jest swobodniejsza, pozbawiona wertykalności, przywództwa i swego rodzaju sakralizacji i spęcznienia postaci matki. W układzie siostra-siostra jest zdecydowanie więcej oddechu, wolności, radości i żartu.
Siostra to Natura, zoe, życie, które wymyka się kontroli, to biologia, ciało, witalność; to nie człowiek, to Inny, to nie humanizm, a humustyka, to śmierć bez metafizyki, to abiekt, to antytotalitaryzm i anarchia, to przekraczanie granic i rebelia, to zmiana, to materia, to seksualność ponad płcią, poza płcią i po płci.
Razem z Siostrą Ziemią siostrzymy się w oporze i w walce ze zmurszałym porządkiem, siostrzymy się z troską i w trosce, w wielości i intersekcjonalności, różnorodności, wielokierunkowości, współzależności. Siostrzymy się z owadami, roślinami, komórkami, nasionami, archeonami, bakteriami, z fitoplanktonem, drzewami, karpiami, ośmiornicami, delfinami. Rzeki Siostry siostrzą się z Wilczycami, a Gaja z Cthulhu i Chtulucenem. Siostrzymy się, umackowiając; siostrzymy się w kolektywnym myśleniu i działaniu, w wielowarstwowych kłączach i zimnych oceanicznych głębinach. Nasze siostrzenie jest ramię w ramię, odważne, inkluzywne i swawolne.
James Lovelock z czułością i zachwytem przedstawił archetypiczną i metaforyczną postać Gai, która dla niego była ciałem idealnym, samowystarczalnym, świadomie stanowiącym o sobie. Później tę ideę delikatnie zmodyfikował, a Tim Lenton i Bruno Latour stworzyli koncepcję Gaja 2.0, wskazując, iż Ziemia nie jest jednym organizmem, regulującym się samoistnie, ale raczej przypomina inteligentny mechanizm, którego poszczególne elementy zgodnie ze sobą, świadomie i kolektywnie, opierając się na inteligentnych formach życia i jeszcze inteligentniejszych od nich maszyn, współpracują.
Ekofeministka Val Plumwood odnosząc się do relacji ludzkiego i poza-ludzkiego mówi: „Stoimy obecnie przed dwoma zasadniczymi wyzwaniami, które polegają na powtórnym ulokowaniu ludzi w ramach systemu ekologicznego oraz powtórnym ulokowaniu nieludzi w systemie etyki”[1].
Siostry chcą zmiany!
katarzyna lewandowska
[1] Val Plumwood, Environmental Culture, wykład Moniki Żółkoś, Wprowadzenie do Animal Studies
Tekst towarzyszył pierwszej odsłonie wystawy, która odbyła się 9.07 — 5.09.2021 w Galerii Arsenał w Poznaniu.
Wydarzenie na fb: https://www.facebook.com/events/1476045689520820/?ref=newsfeed
https://www.facebook.com/gdansk.konyvesbolt
https://www.facebook.com/BBBKultPont