Wyszukiwanie

:

Treść strony

Przejazd

Subiektywny Alfabet Teatralny 2020

Autor tekstu: Aram Stern
31.12.2020

Rok 2020 należałoby wykreślić z dziejów teatralnych. Pandemiczny lockdown zabrał mu bowiem, to co dla niego najważniejsze – widzów pragnących żywego kontaktu ze sztuką. I choć chcemy, by rok ten zszedł wreszcie ze sceny, to w swej online’owej odsłonie miał również i dobre strony. Nie dał wprawdzie odczuć prawdziwej wiosny teatromanom, późnym latem pozwalając im nieco odetchnąć, by zamknąć im widownie jesienią na cztery spusty. Otworzył jednak nieograniczony teatr w Internecie, prezentując dostęp do wybitnych spektakli archiwalnych oraz premier w każdym najmniejszym kątku naszego zamkniętego kraju i dla Polonii daleko od niego.

Tylko w porządku alfabetycznym w 2020 roku zwrócili baczną uwagę na żywo (tłustym drukiem) oraz on-line:

      A jak aktorka

  • Małgorzata Abramowicz w „Gargantua i Pantagruel” (2020), reż. Jakub Skrzywanek, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
  • Karolina Adamczyk, Boy służący na kanonierce i Służący wszędzie w „Krzyczcie, Chiny!” (2015), Teatr Powszechny, reż. Paweł Łysak oraz w roli Eurydyki w „Cienie. Eurydyka mówi” (2014) reż. Maja Kleczewska, Teatr Polski w Bydgoszczy / Teatr IMKA w Warszawie / Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu;
  • Sara Celler Jezierska, Prostytutka Marta w „Jezusie” (2019), reż. Jędrzej Paskowski, Nowy Teatr w Warszawie;
  • Magdalena Cielecka, Diotyma, „Uczta” (2018), reż. Krzysztof Grzegorzewski oraz Angela w „Wyjeżdżamy” (2018), reż. Krzysztof Warlikowski, Nowy Teatr w Warszawie;
  • Anna Katarzyna Chudek, Koszmarny Bachor, „Dzielny Ołowiany Żołnierzyk” (2020), Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu;
  • Katarzyna Figura w tytułowej roli w „Fedra” (2019),  reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku;
  • Alex Freiheit, Kaspar w „Kaspar Hauser” (2019), reż. Jakub Skrzywanek, Teatr Współczesny w Szczecinie;
  • Monika Janik, Ona w „M-2” (2019), reż. Daria Kopiec oraz jako Księżna Zbereźnicka-Podberezka w „Szewcach” (2020), reż. Paweł Świątek, Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku;
  • Dorota Kolak, Sophie von Essenbeck w „Zmierzch bogów” (2009), reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr Wybrzeże oraz Lola Globczik w „Wyjeżdżamy” (2018), reż. Krzysztof Warlikowski, Nowy Teatr w Warszawie;
  • Anna Kociarz, jako Anna Iwaszkiewicz w „Życiu intymnym Jarosława” (2020), reż. Kuba Kowalski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku;
  • Agnieszka Kwietniewska, rola tytułowa w „Kurt Gerron. Führer daje miasto Żydom” (2019), reż. Wiktor Rubin, Teatr Śląski w Katowicach;
  • Marta Malikowska, Dziennikarka / Henrietta w „Henrietta Lacks” (2017), reż. Anna Smolar, Nowy Teatr w Warszawie;
  • Monika Niemczuk, Cela Hofszteter w „Wyjeżdżamy” (2018), reż. Krzysztof Warlikowski, Nowy Teatr w Warszawie;
  • Katarzyna Pałka, Rutka/ Róża w „Rutka” (2020), reż. Karolina Maciejaszek, Teatr Lalek Arlekin w Łodzi;
  • Emilia Piech, Venticelii w „Amadeusz” (2020), reż. Łukasz Gajdzis, Teatr Polski w Bydgoszczy;
  • Agnieszka Podsiadlik, Iwona w „Inni ludzie” (2019) oraz Prospero w „2020. Burza”, reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa;
  • Sonia Roszczuk, Mary Kubicek w „Henrietta Lacks” (2017), reż. Anna Smolar, Nowy Teatr w Warszawie;
  • Joanna Rozkosz, Nina Kunicka w „Karierze Nikodema Dyzmy” (2020), reż. Piotr Ratajczak, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
  • Grażyna Rutkowska-Kusa, Pani Wrona / Ptaszkowa w „Kapelusz Pani Wrony” (2020), reż. Punch Mama, Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu;
  • Nina Skołuba-Uryga jako wiekowa Hindełe Singer, w „Hindełe, siostra sztukmistrza” (2017), reż. Paweł Passini, Teatr im. J. Osterwy w Lublinie;
  • Anita Sokołowska, Izabela Łęcka, „Lalka. Najlepsze przed nami” (2015), reż. Wojciech Faruga, Teatr Powszechny w Warszawie;
  • Jolanta Teska, Louise w „Być jak Thelma i Louise, czyli w stronę Meksyku” (2020), reż. Łukasz Zaleski, Teatr im. W. Horzycy w Toruniu;
  • Rosa Thormeyer, Ryfka Kij, w „Der Boxer” (2019), reż. Ewelina Marciniak, Thalia Theater Hamburg;
  • Justyna Wasilewska, Maja w „Cząstki Kobiety” (2018), reż. Kornél Mundruczó / Ofiara w „Puppenhaus. Kuracja” (2017), reż. Jędrzej Piaskowski / Lidka w „Męczennikach” (2015), reż. Grzegorz Jarzyna / Ariel w „2020.Burza”, reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa;
  • Małgorzata Witkowska, Persefona/ Matka w „Cienie. Eurydyka mówi” (2014), reż. Maja Kleczewska, Teatr Polski w Bydgoszczy / Teatr IMKA w Warszawie / Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu;
  • Agnieszka Żulewska, Ofiara w „Puppenhaus. Kuracja” (2017), reż. Jędrzej Piaskowski, TR Warszawa,

      A jak aktor

  • Jacek Beler, Student, Palacz w „Krzyczcie, Chiny!” (2015), reż. Paweł Łysak, Teatr Powszechny w Warszawie;
  • Bartosz Bielenia, Pauzeniasz w „Uczta” (2018), reż. Krzysztof Grzegorzewski, Nowy Teatr w Warszawie;
  • Igor Chmielnik, Sajetan Tempe w „Szewcach” (2020), reż. Paweł Świątek, Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku;
  • Michał Czachor, Klaun w „Cienie. Eurydyka mówi” (2014), reż. Maja Kleczewska, Teatr Polski w Bydgoszczy / Teatr IMKA w Warszawie / Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu;
  • Marcin Czarnik, Stanisław Wokulski w „Lalka. Najlepsze przed nami” (2015), reż. Wojciech Faruga, Teatr Powszechny w Warszawie;
  • Piotr Domalewski, Martin von Essenbeck w „Zmierzch bogów” (2009), reż. Grzegorz Wiśniewski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku;
  • Dobromir Dymecki, Lars, w „Cząstki Kobiety” (2018), reż. Kornél Mundruczó, TR Warszawa;
  • Lars Eidinger, rola tytułowa w „Hamlet“ (2008), reż. Thomas Ostermeier, Schaubühne Berlin;
  • Ben Forster, Jezus, w „Jesus Christ Superstar“ (2012), reż. Laurence Connor, Live Arena Tour;
  • Bartosz Gelner, Kaśka w spektaklu „Jezus” (2019), reż. Jędrzej Piaskowski, Nowy Teatr w Warszawie;
  • Krzysztof Grzęda, Lisica/Wiewiórka/Wiatr w „Kapelusz Pani Wrony” (2020), reż. Punch Mama, Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu;
  • Paweł Janyst jako młoda Hindełe Singer, „Hindełe, siostra sztukmistrza” (2017), reż. Paweł Passini, Teatr im. J. Osterwy w Lublinie;
  • Michał Jarmicki, Ignacy Rzecki „Lalka. Najlepsze przed nami” (2015), reż. Wojciech Faruga, Teatr Powszechny w Warszawie;
  • Wojciech Marcinkowski, Parcha w „Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku” (2018) / Robert Scurvy w „Szewcach” (2020), reż. Paweł Świątek / On w „M-2” (2019), reż. Daria Kopiec, Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku;
  • Rafał Maćkowiak, Lena i Leon w „Inni ludzie” (2019), reż. Grzegorz Jarzyna,  TR Warszawa;
  • Marcin Miodek, Jurek/Julia/Charles w „Życiu intymnym Jarosława” (2020), reż. Kuba Kowalski oraz jako Robert /sługa Forda/ Piotr Tuman w „Wesołych kumoszkach z Windsoru” (2015), reż. Paweł Aigner, Teatr Wybrzeże w Gdańsku;
  • Maciej Pesta, doktor Gay, w „Henrietta Lacks” (2017), reż. Anna Smolar, Nowy Teatr w Warszawie;
  • Bartosz Porczyk, Franz Biberkopf, „Berlin. Alexanderplatz” (2017), reż. Natalia Korczakowska, Teatr Studio w Warszawie;
  • Maciej Raniszewski, Mikołaj, „Cholernie mocna miłość” (2020), reż. Aleksandra Jakubczak, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
  • Michał Surówka, Antonio Salieri, „Amadeusz” (2020), reż. Łukasz Gajdzis, Teatr Polski w Bydgoszczy;
  • Arkadiusz Walesiak, Nikodem Dyzma w „Kariera Nikodema Dyzmy” (2020), reż. Piotr Ratajczak, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
  • Adam Woronowicz, Maciej w „Inni ludzie” (2019), reż. Grzegorz Jarzyna / Kasia z Legnicy w „Ewelina płacze” (2015), reż. Anna Karasińska, TR Warszawa;
  • Sebastian Zimmler, Jakub Shapiro, w „Der Boxer” (2019), reż. Ewelina Marciniak, Thalia Theater Hamburg;

B jak der Boxer

  • „Der Boxer” (2019), w reż. Eweliny Marciniak w Thalia Theater Hamburg, na podstawie „Króla” Szczepana Twardocha i najważniejsza nagroda niemiecka teatralna „DER FAUST”;

C jak choreografia

  • Arkadiusz Buszko, „Kariera Nikodema Dyzmy” (2020), reż. Piotr Ratajczak, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
  • Milena Czarnik, „Amadeusz” (2020), reż. Łukasz Gajdzis, Teatr Polski w Bydgoszczy;
  • Dominika Knapik, „Der Boxer” (2019), reż. Ewelina Marciniak, Thalia Theater Hamburg;
  • Walter Matteini i Ina Broeckx, „Hamlet” (2017), imPerfect Dancers Company;
  • Katarzyna Sikora, „Życie intymne Jarosława” (2020), reż. Kuba Kowalski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku;
  • Jan Sobolewski & ensemble w „Henrietta Lacks” (2017), reż. Anna Smolar, Nowy Teatr w Warszawie;

D jak dramat na plus

  • Julia Holewińska, „Ciała obce” (2012), reż. Kuba Kowalski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku;
  • Wojciech Kuczok, „Ambona Ludu” (2016), reż. Piotr Kruszczyński, Teatr Nowy w Poznaniu;
  • Karolina Maciejaszek (na podst. książki Joanny Fabickiej), „Rutka” (2020), reż. własna, Teatr Lalek Arlekin w Łodzi;
  • Maria Wojtyszko i Jakub Krofta, „Kosmici” (2020), reż. Jakub Krofta, Teatr Miniatura w Gdańsku;
  • Paweł Wolak i Katarzyna Dworak (PiK), „Gdy przyjdzie sen – tragedia miłosna”, reż. (PiK) (2015), Teatr Lubuski w Zielonej Górze;

E jak epizod

  • Elżbieta Donimirska, Walczakowa w „Gdy przyjdzie sen – tragedia miłosna” (2015) i Sklepowa – „Czasami księżyc świeci od spodu” (2016), reż. Paweł Wolak i Katarzyna Dworak (PiK), Teatr Lubuski w Zielonej Górze;
  • Aleksandra Konieczna, nauczycielka biologii w „Męczennikach” (2015), reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa;
  • Aleksandra Popławska, Justa w „Inni ludzie” (2019), reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa;

      F jak festiwal (z fotela)

  • 24. Festiwal Szekspirowski 2020, Gdańsk, (20-28 XI 2020)
  • 40. Warszawskie Spotkania Teatralne, Warszawa (5-16 XII 2020)
  • 13. Międzynarodowy Festiwal Teatralny Boska Komedia, Kraków (5-12 XII 2020)

      G jak grupa

  • Grupa Coincidentia, czyli artystyczne małżeństwo Dagmary Sowy i Pawła Chomczyka i ich Festiwal Teatralny LasKids, Solniki (10-13 IX 2020);

       H jak (nie)heteronormatywność

  • „Historia przemocy” (2019), reż. Ewelina Marciniak, Teatr Fredry w Gnieźnie;
  • „Życie intymne Jarosława” (2020), reż. Kuba Kowalski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku
  • „Cholernie mocna miłość” (2020), reż. Aleksandra Jakubczak, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
  • Finał opery komicznej „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” (2020), reż. Cezary Tomaszewski, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie;

        I jak innowacja

  • Obiektofony wszelkiej maści, zbudowane z najróżniejszych znanych z domu dzieciom elementów, wg pomysłu Wojciecha Błażejczyka do spektaklu „Laboratorium Dźwięku” (2020), reż. Ewa Piotrowska, Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu;

      J jak jubileusz

  • 1 IV, 75-lecie Teatru „Baj Pomorski”, przełożone na 2021 rok;
  • 28 XI, 100-lecie sceny polskiej w Toruniu, Teatr im. Wilama Horzycy, przełożone na 2021 rok;

K jak konsternacja

  • Zwolnienie Grażyny Misiorowskiej, zasłużonej aktorki Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu w ostatnim dniu działalności teatrów przed wiosennym lockdownem. Deklaracji dyrektora teatru Norberta Rakowskiego o chęci „znalezienia właściwego rozwiązania, które wspólnie będzie można uznać za możliwe do przyjęcia w ramach pracy Teatru i Zespołu”, aktorka ostatecznie nie przyjęła i nie świętowała we wrześniu 30-lecia swojej pracy aktorskiej. O aktorskim talencie Grażyny Misiorowskiej świadczy m.in. rola główna w filmie „Maryjki” w reż. Darii Woszek (2020).

 

  • przejęcie przez Grażynę Wolszczak budynku Teatru IMKA w Warszawie. Jego dyrektor Tomasz Karolak dowiedział się o tym w kwietniu, w którym IMKA obchodziła 10-lecie działalności, a w dodatku wszystkie placówki kulturalne (szczególnie te prywatne) walczyły, jak i dziś o przetrwanie. Od września Teatr IMKA gości na Bemowie;

 

  • odwołanie ze stanowiska dyrektora Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi Waldemara Zawodzińskiego. Wbrew woli aktorów i widzów – Zarząd Województwa Łódzkiego tłumaczył tę decyzję „uchybieniami i nieprawidłowościami w zakresie stosowania obowiązujących procedur wewnętrznych teatru i nieprzestrzeganiu zapisów ustawy o finansach publicznych". 1 grudnia stanowisko to objął Marcin Hycnar;

 

  • wyrzucony z serialu za homofobiczny wpis na Twitterze, kontrowersyjny aktor Redbat Klystra-Komarnicki od 1 września p.o. dyrektora Teatru im. Osterwy w Lublinie;       

 

  • po skonfliktowanym ze wszystkimi Marku Mikosie, 7 października nowym dyrektorem Narodowego Starego Teatru w Krakowie został Waldemar Raźniak, reżyser bez spektakularnych osiągnięć artystycznych, doświadczony raczej jako pedagog;

 

 

  • decyzja władz województwa dolnośląskiego: będzie konkurs na dyrektora Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. Jacek Głomb, który z sukcesami prowadzi placówkę od 26 lat, ma kontrakt do końca sierpnia 2021 roku i nie może liczyć na jego przedłużenie. Zespół obawia się, że to wróży koniec Teatru w Legnicy i organizuje akcję #zostawGłomba;

        L jak lalka

  • XXVII edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Lalek ,,Spotkania” w Teatrze „Baj Pomorski” została przeniesiona na rok 2021, stąd lalki muszą jeszcze trochę poczekać na subiektywne wyróżnienie.

       M jak matka

  • Magdalena Kuta, Matka w „Cząstki Kobiety” (2018), reż. Kornél Mundruczó, TR Warszawa;
  • Maria Maj, Matka, w „Woyzeck” (2019), reż. Grzegorz Jaremko oraz Matka Kamila w „Inni ludzie” (2019), reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa;
  • Matylda Podfilipska, Matka w „Cholernie mocna miłość” (2020), reż. Aleksandra Jakubczak, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;

M jak muzyka

  • Wojciech Błażejczyk, muzyka na żywo w „Laboratorium Dźwięku” (2020), reż. Ewa Piotrowska, Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu;
  • Daniel Moszczyński i zespół BIBOBIT, na żywo w „Stan podgorączkowy” (2019), reż. Piotr Kruszczyński, Teatr Nowy Poznań (pierwszy spektakl on-line w lockdown’ie, 12 marca 2020)
  • Dj P i Krzysztof Kaliski na żywo w „Inni ludzie” (2019), reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa;
  • Jan Tomza-Osiecki, „Puppenhaus. Kuracja” (2017), reż. Jędrzej Piaskowski, TR Warszawa;
  • Rafał Ryterski, na żywo, „Życie intymne Jarosława” (2020), reż. Kuba Kowalski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku;
  • Wacław Zimpel, na żywo w „Historii przemocy”, reż. Ewelina Marciniak, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie;

N jak nago

  • Małgorzata Gorol w roli tytułowej w „Golemie” (2017), reż. Maja Kleczewska, Teatr Żydowski w Warszawie;
  • Jacek Poniedziałek, dojrzały Sokrates w „Uczta” (2018), reż. Krzysztof Garbaczewski, Nowy Teatr w Warszawie;

N jak nagroda

  • Niemiecki, prestiżowy „DER FAUST” dla Eweliny Marciniak za reżyserię „Der Boxer” (2019) w Thalia Theater Hamburg;
  • Laur Konrada dla Katarzyny Szyngiery na 13. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia za reżyserię spektaklu „Lwów nie oddamy” (2018), Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie;
  • Grand Prix Jury dziecięco-młodzieżowego Festiwalu Mała Boska Komedia 2020 dla Karoliny Maciejaszek za reżyserię „Rutki” (2020) w Teatrze Lalek Arlekin w Łodzi;

       O jak odkrycie

  • Mateusz Górski, rola tytułowa w „Woyzeck” (2019), reż. Grzegorz Jaremko / Miranda w „2020: Burza”, reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa;
  • Ernest Nita, Jasiek – „Czasami księżyc świeci od spodu” (2016) oraz Jasiek – „Gdy przyjdzie sen – tragedia miłosna” (2015) reż. Paweł Wolak i Katarzyna Dworak (PiK), Teatr Lubuski w Zielonej Górze;
  • Karol Franek Nowiński w roli tytułowej „Amadeusz” (2020), reż. Łukasz Gajdzis, Teatr Polski w Bydgoszczy;
  • Jasin Nesid (uzdolniony aktorsko naturszczyk i raper), Kamil w „Inni ludzie” (2019), reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa;
  • Alicja Stasiewicz, Basia w „Gdy przyjdzie sen – tragedia miłosna” (2015), reż. Paweł Wolak i Katarzyna Dworak (PiK),Teatr Lubuski w Zielonej Górze;
  • Błażej Stencel, aktor Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, Stefan Kosiński w „Cholernie mocna miłość” (2020), reż. Aleksandra Jakubczak, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
  • Konrad Wosik, Krzepicki w „Kariera Nikodema Dyzmy” (2020), reż. Piotr Ratajczak,  Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;

O jak otwarcie

  • Scena Szekspirowska w Toruniu (25 października 2020);
  • Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku (20 grudnia 2020);

P jak przedstawienie (najlepsza dziesiątka)

  • „Amadeusz” (2020), reż. Łukasz Gajdzis, Teatr Polski w Bydgoszczy;
  • „Cząstki kobiety” (2018), reż. Kornél Mundruczó, TR Warszawa;
  • „Der Boxer” (2019), reż. Ewelina Marciniak, Thalia Theater Hamburg;
  • „2020:Burza”(2020), reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa;
  • „Kariera Nikodema Dyzmy” (2020), reż. Piotr Ratajczak;  Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
  • „Powrót do Reims” (2020), reż. Katarzyna Kalwat, Teatr Łaźnia Nowa / Nowy Teatr w Warszawie;
  • „Rutka” (2020), reż. Karolina Maciejaszek, Teatr Lalek Arlekin w Łodzi;
  • „Szewcy” (2020), reż. Paweł Świątek, Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku;
  • „Wyjeżdżamy” (2018), reż. Krzysztof Warlikowski, Nowy Teatr w Warszawie;
  • „Życie intymne Jarosława” (2020), reż. Kuba Kowalski, Teatr Wybrzeże w Gdańsku;

 

R jak reżyseria

  • Piotr Cieplak, „Wyspa” (2020), Wrocławski Teatr Pantomimy;
  • Łukasz Gajdzis, „Amadeusz” (2020), Teatr Polski w Bydgoszczy;
  • Grzegorz Jarzyna, „2020: Burza”, TR Warszawa;
  • Maja Kleczewska, „Berek” (2019), Teatr Żydowski w Warszawie;
  • Kuba Kowalski, „Życie intymne Jarosława” (2020), Teatr Wybrzeże w Gdańsku;
  • Marek Kozakiewicz, reżyseria wideo streamingu live „2020: Burza”, TR Warszawa;
  • Zbigniew Lisowski, „Dzielny Ołowiany Żołnierzyk” (2020), Teatr „Baj Pomorski” w Toruniu;
  • Karolina Maciejaszek, „Rutka” (2020), Teatr Lalek Arlekin w Łodzi;
  • Ewelina Marciniak, „Der Boxer“ (2019), Thalia Theater Hamburg;
  • Kornél Mundruczó „Cząstki Kobiety” (2018), TR Warszawa;
  • Piotr Ratajczak, „Kariera Nikodema Dyzmy” (2020), Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
  • Wiktor Rubin, „Kurt Gerron. Hitler daje miasto Żydom” (2019), Teatr Śląski w Katowicach;
  • Anna Smolar, „Henrietta Lacks” (2017), Nowy Teatr w Warszawie;
  • Jakub Skrzywanek, „Kaspar Hauser” (2019), Teatr Współczesny w Szczecinie;
  • Paweł Świątek, „Szewcy” (2020), Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku;
  • Krzysztof Warlikowski, „Wyjeżdżamy” (2018), Nowy Teatr w Warszawie;

 

R jak rozczarowanie

  • „Gargantua i Pantagruel”, reż. Jakub Skrzywanek, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu;
  • „Hamlet”, reż. Bartosz Szydłowski, Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie;
  • „Ptak”, reż. Magdalena Drab, Teatr Polski w Bydgoszczy;

S jak scenografia

  • Łukasz Błażejewski, scenografia i kostiumy w „Amadeusz” (2020), reż. Łukasz Gajdzis, Teatr Polski w Bydgoszczy;
  • Marcin Chlanda, kostiumy w „Szewcy” (2020), reż. Paweł Świątek, Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku;
  • Anna Axer Fijałkowska, kostiumy i charakteryzacja w „2020:Burza”, reż. Grzegorz Jarzyna, TR Warszawa;
  • Barbara Hanicka, „Krzyczcie, Chiny!” (2015), reż. Paweł Łysak, Teatr Powszechny w Warszawie;
  • Mirek Kaczmarek, „Hindełe, siostra sztukmistrza” (2017), reż. Paweł Passini, Teatr im. J. Osterwy w Lublinie /„Der Boxer” (2019), reż. Ewelina Marciniak, Thalia Theater Hamburg,
  • Grzegorz Layer/ Ewelina Marciniak, „Historia przemocy” (2020), reż. Ewelina Marciniak, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie;
  • Matylda Kotlińska, „Kosmici” (2020), reż. Jakub Krofta, Teatr Miniatura w Gdańsku;
  • Monika Pormale, scenografia i kostiumy „Cząstki kobiety” (2018), reż. Kornél Mundruczó, TR Warszawa;
  • Aleksandra Wasilkowska, „Uczta“ (2018), reż. Krzysztof Grzegorzewski, Nowy Teatr w Warszawie;
  • Marika Wojciechowska, „Rutka” (2020), reż. Karolina Maciejaszek, Teatr Lalek Arlekin w Łodzi;
  • Piotr Wyrzykowski, plus kostiumy, kompozycja kadru, światło, „Romeo i Julia” (2020), reż. Maciej Konopiński, Gdański Teatr Szekspirowski;

Ś jak światło

  • Mirek Kaczmarek, „Historia przemocy” (2020), reż. Ewelina Marciniak, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie;

T jak TR Warszawa

  • spotkania po spektaklach i warsztaty on-line w ramach akcji „Zostań w domu. Nie wychodź z Teatru”;

U jak uczeń

  • film krótkometrażowy „zMYsły”, stworzony przez młodzież podczas wakacyjnych warsztatów „Młody Teatr” w reżyserii Tomasza Mycana w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu;

       W jak woda

  • woda „bohaterką” „Historii przemocy” (2020), reż. Ewelina Marciniak, Teatr im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie;

 

       Z jak zespół (w ramce)

  • Joanna Drozda, Monika Roszko, Jakub Papuga, Michał Sikorski, Paweł Siwiak w spektaklu „Morderstwo (w) Utopii” (2020), reż. Grzegorz Laszuk, Teatr Polski w Poznaniu w koprodukcji z Komuna Warszawa;

Z jak zagadka

  • wiele pytań: czy mając tak szeroki wybór spektakli w sieci, widz jeszcze wróci do lokalnego teatru? Czy teatr w on-line, to jeszcze w ogóle teatr – debatują krytycy? Czy może wygodniej będzie oglądać teatr z własnej kanapy płacąc za streaming? Zobaczymy, jak długo jeszcze? Wracajcie na scenę, a my na widownię ????

 

 

 

 

 

 

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                 

     

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Informacja o finansowaniu strony internetowej

Portal współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Dolne menu strony

Stopka strony

(c) menazeria.eu - wszelkie prawa zastrzeżone
do góry