Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu oraz Fundacja Tumult zapraszają na wystawę Artuum Mobile: Świat Saskii Boddeke & Petera Greenawaya, która będzie prezentowana w toruńskim CSW w dniach 10.11.2019–01.03.2020. Jest to kolejna ekspozycja z rozpoczętego w 2018 roku cyklu Sztuka Świata, który obejmuje wystawy i działania artystyczne prezentujące dokonania sztuki europejskiej i światowej.
Ideą cyklu jest zaprezentowanie polskiej publiczności możliwie jak najszerszego obrazu najwybitniejszych realizacji, które powstały poza polską sceną artystyczną. Chcemy pokazać wybitne dzieła z zakresu malarstwa, rysunku, grafiki, rzeźby i innych form przestrzennych, oraz te wszystkie dokonania, które opierają się na nowych technologiach, włączając w to film i dyscypliny multimedialne. Prezentacje sztuki światowej mają w dużej mierze, oprócz walorów edukacyjnych
i poznawczych, potencjał ożywienia dyskusji wokół polskiej sztuki w kontekście światowych dokonań. W ubiegłym roku w ramach cyklu odbyła się wystawa prezentująca wybrane prace z kolekcji Michaela Haasa pt. Malarstwo wciąż żywe. W poszukiwaniu nowoczesności.
Tegoroczna wystawa jest zbudowana wokół twórczości wybitnego reżysera, malarza i artysty sztuk wizualnych, Petera Greenawaya. Światowy rozgłos zdobył on dzięki swoim wysmakowanym wizualnie filmowym interpretacjom wybitnych dzieł malarskich, zwłaszcza okresu dawnego. Będąc wybitnym interpretatorem dzieł innych epok, sam jednocześnie stał się inspiracją dla twórczych dokonań kolejnych pokoleń artystów.
Autorką koncepcji wystawy, składającej się z trzech części, jest uznana artystka multimedialna i reżyserka, a prywatnie żona Petera Greenawaya – Saskia Boddeke. Pierwsza część ekspozycji to multimedialna instalacja jej autorstwa, z tekstami, rzeźbami i malarstwem reżysera oraz muzyką Luki D’Alberto. Całość stanowi interpretację motywu czterech jeźdźców Apokalipsy. Symbolizują oni nieszczęścia, ale i nierówność pomiędzy chorobą i zarazą, łaknieniem i głodem, przemocą i wojną. Jest to artystyczna diagnoza współczesności, poetycka i metaforyczna opowieść o podstawowych ludzkich prawach: do edukacji, wolności słowa, wolności do przekonań religijnych lub ich braku, a także o prawie do dorastania w bezpiecznym i zdrowym środowisku.
W drugiej części zaprosimy zwiedzających do Atelier Greenawaya – specjalnie zaaranżowanej w CSW przestrzeni, w której artysta, otoczony swoimi obrazami, inspirującymi przedmiotami i atrybutami malarskimi, będzie przez całe trzy dni tworzył na oczach widzów nowe kompozycje artystyczne, niczym we własnym studio. Podczas pracy Greenaway będzie obserwowany przez ekipę filmową, która przygotuje wizualną dokumentację. Po zakończeniu pracy, będzie ona wyświetlana na stole, przy którym artysta kreował swoje dzieła. W przestrzeni Atelier zaprezentowanych zostanie ok. 90 prac, pochodzących z cyklów Mitologie, Dynastie, Części ciała, Pary Małżeńskie, Studio Rembrandta, Dzieci Uranu, Holenderskie krajobrazy oraz Żywioły. Prezentowane obrazy i rysunki powstały w ciągu ostatnich dziesięciu lat w technice akrylowej na tekturze z elementami kolażu.
Ostatnim elementem ekspozycji jest Nieme kino – przestrzeń, w której na wygodnych kanapach, niczym w domowej atmosferze, publiczność będzie mogła obejrzeć film dokumentalny Alfabet Greenawaya, obraz opowiadający o Saskii Boddeke i Peterze Greenawayu oraz ich córce – Pip/Zoë.
W połączeniu z przeglądem filmowym, instalacja będzie niezwykłą i niemożliwą do zobaczenia nigdzie indziej artystyczną całością.
Projektowi będzie towarzyszyć część filmowa – planowany przegląd filmów Petera Greenawaya oraz innych twórców europejskich, inspirujących się w swojej twórczości malarstwem. W ten sposób oś tematyczna scala elementy wystawy pod wspólnym hasłem przenikania się malarstwa oraz życia dawnych mistrzów ze współczesną twórczością filmową. W przeglądzie filmowym planujemy zaprezentować 11 filmów, w tym m.in. takie tytuły jak: Kontrakt rysownika i Straż nocna Petera Greenawaya, Siódma pieczęć Ingmara Bergmana, Paula Christiana Schwochowa, Andriej Rublov Andrieja Tarkowskiego, Edvard Munch Petera Watkinsa, i innych.
koncepcja, film i reżyseria: SASKIA BODDEKE
rzeźby, malarstwo i narracja: PETER GREENAWAY
muzyka: LUCA D’ALBERTO
montaż: ELMER LEUPEN
zdjęcia: RUZBEH BABOL
aranżacja światła: PAOLO CASATI
aranżacja eksponatów: MARCO TEATRO
produkcja: ANNETTE MOSK
kurator: MAREK ŻYDOWICZ
współpraca kuratorska: WACŁAW KUCZMA