24. Bydgoski Festiwal Operowy zainaugurują 29 kwietnia 2017 roku organizatorzy: Opera Nova premierą „Wesele Figara”. Ta opera W.A. Mozarta odtąd stanowić będzie w repertuarze bydgoskiej sceny operowej drugą (obok „Czarodziejskiego fletu”) pozycję prezentującą twórczość genialnego klasyka. Nazwiska realizatorów pozwalają spodziewać się pełnej rozmachu realizacji. Marcin Sompoliński – kierownictwo muzyczne, Wojciech Adamczyk – reżyseria, Maria Balcerek – kostiumy, Marcelina Początek-Kunikowska – scenografia po raz pierwszy zmierzą się z tym dziełem Mozarta. Również obecne zespoły artystyczne Opery Nova pracują nad nim po raz pierwszy (poprzednia realizacja tego tytułu miała miejsce 38 lat temu). Scena Opery Nova wygląda jak z obrazów mistrzów baroku: dekoracje zawierają „cytaty” z Watteau, Fragonarda, malarstwa pejzażowego, motywów kwiatowych. A kostiumy? Każdy hrabia marzyłby o posiadaniu takiego surduta, czy stroju myśliwskiego, każda wieśniaczka zaś chciałaby ozdobić głowę sielskim ukwieconym kapeluszem z szarfami. Śpiewacy zaprezentują się wspaniale: wszyscy przecież mają olbrzymią radość ze śpiewania Mozarta. Taka też idea przyświeca realizatorom: poprzez piękno muzyki i obrazu przekazać radość widzom .
Po premierze scena zostanie oddana zaproszonym teatrom operowym. Teatr Wielki w Poznaniu przywiezie imponującą wizję sceniczną „Borysa Godunowa” M. Musorgskiego, którą firmują tak znane nazwiska jak Iwan Wyrypajew (reżyseria) i Gabriel Chmura (kierownictwo muzyczne). Szczecińska Opera na Zamku pokaże niezwykły spektakl okrzyknięty „najważniejszym wydarzeniem artystycznym sezonu 2015/2016”: operę B. Brittena „Dokręcanie śruby” żartobliwie można nazwać „thrillerem operowym”. Reżyser Natalia Babińska w sposób niezwykle stylowy i pogłębiony psychologicznie zaadaptowała prozę Henry’ego Jamesa, do której brytyjski kompozytor stworzył swą tajemniczą i niepokojącą muzykę.
Po kilku latach przerwy zaprezentuje się w Bydgoszczy na dużej scenie Opera Wrocławska z tytułem, o który często dopominają się melomani, „Poławiaczami pereł” G. Bizeta. Waldemar Zawodziński i Maria Balcerek stworzyli w nowej produkcji wręcz baśniową wizję azjatyckiego świata. Po raz trzeci nasze zaproszenie przyjął znakomity Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu z Wilna, tym razem z baletem „La Piaf”, którego libretto zainspirowała biografia słynnej francuskiej pieśniarki. Musical reprezentowany będzie przez „Młodego Frankensteina” przebojowy spektakl chorzowskiego Teatru Rozrywki.
Festiwal zakończy 14 maja występ odwiedzającej Bydgoszcz ponownie Moskiewskiej Opery Kameralnej im. Borysa Pokrowskiego, legendarnej sceny, jednego z najbardziej znanych w świecie rosyjskich teatrów muzycznych. Rosyjscy goście przedstawią operę współczesnego kompozytora Władimira Kobekina „Bystronogi. Historia konia”(Chołstomier), której libretto sięga do opowiadania Lwa Tołstoja. Świetnie oceniane przedstawienia, najlepsze obsady, wybitni realizatorzy, różnorodność inscenizacyjna – XXIV Bydgoski Festiwal Operowy, którego program stanowią różnorodne gatunkowo dzieła muzyczne odwołujące się do słynnych literackich pierwowzorów, powinien przynieść Widzom wiele satysfakcji artystycznych.
Aram Stern
XXIV Bydgoski Festiwal Operowy
29 kwietnia – 14 maja 2017
Opera Nova w Bydgoszczy