Słuchalnia – muzyczne znaki czasu.
Spektakl. Elektronika
Toruń, 30 maja – 13 grudnia 2015
Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”
W odsłonie listopadowej Słuchalnia proponuje dwa oblicza elektroniki w jeden weekend: skandynawską świeżość i polską nostalgię za minioną już (lecz wciąż inspirującą!) wizją przyszłości.
6 listopada Karin Hellqvist, świetna szwedzka skrzypaczka, zagra współczesny skandynawski repertuar na skrzypce z rozbudowaną warstwą elektroniczną. Towarzyszyć jej będzie zaprzyjaźniony kompozytor Joakim Sandgren. Usłyszymy kompozycje napisane w XXI wieku, w większości specjalnie dla Karin, nie tylko przez Joakima. Między innymi prawykonany na Warszawskiej Jesieni 2013 Certainty’s Flux Dominika Karskiego (którego opera Między nimi a wiecznością… otwierała w końcu maja Słuchalnię). Lightness Arturo Fuentesa z Meksyku zabrzmi na koncercie w CSW po raz pierwszy w Europie.
A 7 i 8 listopada o polskiej elektronice eksperymentalnej opowiedzą kuratorzy wydawnictwa Bôlt Records. W sobotę Michał Mendyk i Daniel Muzyczuk w prezentacji Polak melduje z kosmosu przedstawią tworzone w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia ilustracje dźwiękowe do powstających w krajach demokracji ludowej filmów i audycji z lat 50.-80. XX w. związanych z podbojem kosmosu i tematyką science fiction. W niedzielę Michał Libera z Michałem Mendykiem przybliżą proces powstawania utworów w SEPR, sposoby ich zapisu i realizacji, pokażą przykładowe partytury. Umożliwią bliski kontakt z wnętrzem radia – sercem polskiej muzyki elektroakustycznej.
6 XI 2015 (piątek), 19.00 LabSen CSW
Karin Hellqvist – skrzypce, live electronics
Joakim Sandgren – live electronics
W programie:
Dominik Karski - Certainty's Flux (2013)
Johan Svensson - Down (2012)
Jenny Hettne - While she was dreaming (2012)
Jesper Nordin - Calm like a bomb (2000)
Joakim Sandgren - lumières noires (2012)
Malin Bång - …när korpen vitnar (2003)
Arturo Fuentes - Lightness (2009) - europejskie prawykonanie
Bôłt wokół SEPR:
7 XI 2015 (sobota), 16.00 Czytelnia CSW
Michał Mendyk, Daniel Muzyczuk – Polak melduje z kosmosu, czyli skąd się biorą nowe dźwięki
8 XI 2015 (niedziela), 12.00 Czytelnia CSW
Michał Mendyk, Michał Libera – PRES Scores, czyli jak komponować z nowych dźwięków
Na wszystkie wydarzenia WSTĘP WOLNY
Artyści:
Karin Hellqvist – szwedzka skrzypaczka, interpretatorka muzyki współczesnej, absolwentka Royal College of Music (2011). Członkini wiodących skandynawskich zespołów muzyki współczesnej: Cikada, Oslo Sinfonietta i Curious Chamber Players. Jej repertuar solowy zawiera już wiele utworów zamawianych przez nią na całym świecie i coraz więcej utworów skupiających się na wykorzystaniu skrzypiec z elektroniką i obiektami dźwiękowymi. Jej występy solo transmitowały radiostacje w wielu krajach europejskich. Laureatka nagród m. in. Fundacji Doubloug, Szwedzkiej Królewskiej Akademii Muzycznej i 45. Międzynarodowych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadt. Regularnie występuje na festiwalach: Gaudeamus Utrecht, Warszawska Jesień, ULTIMA Oslo Contemporary Music Festival, Huddersfield Contemporary Music Festival, Milano Musica, the Baltic Sea Festival/Swedish Radio, Preludio21 Rio de Janeiro, Pan Music Festival Seoul i na Colombian Contemporary Music Circle Bogota.
Dominik Karski – ur. 1972 kompozytor, doktor kompozycji na University of Melbourne, studiował także na Universität für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu. Laureat Albert H. Maggs Composition Award I ABC Young Composers’ Award. Uczestniczył w ISCM World New Music Days Trans-it 2004 w Szwajcarii, Gaudeamus Music Week w Amsterdamie, w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. A. Panufnika w Krakowie (I nagroda), Akademie Schloss Solitude w Stuttgarcie oraz w forach międzynarodowych Le Nouvel Ensemble Moderne: FORUM 2000 (Australia/Kanada) i 2001 Rencontres de musique nouvelle (Kanada). Wydana przez dB Productions w Szwecji płyta Anny Petrini z utworem D. Karskiego Superb Imposition na kontrabasowy flet prosty otrzymała nagrodę „Nutida Sound” Best Contemporary Music CD of 2012.
Michał Libera – ur. 1979, krytyk muzyczny, animator kultury, socjolog (www.patakaind.blogspot.com). Współproducent serii płyt poświęconych Studiu Eksperymentalnemu Polskiego Radia w wydawnictwie Bôłt Records. Regularny współpracownik komuny//warszawa, Narodowej Galerii Sztuki „Zachęta”, CSW Zamku Ujazdowskiego, Muzeum Narodowego w Warszawie, Programu II Polskiego Radia. Od roku 2010 redaktor serii muzycznej w wydawnictwie słowo/obraz terytoria. Publikował m.in. w pismach „Glissando”, „Res Publica”, „Kultura Współczesna”, „Recykling Idei”; Kurator Polskiego Pawilonu wyróżnionego na 13-tej Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji.
Michał Mendyk – ur. 1981, kiedyś krytyk i publicysta muzyczny, współtwórca magazynu o muzyce współczesnej "Glissando". Publikował m.in. w "Dzienniku", "Przekroju", "Newsweeku", "Odrze", "Ruchu Muzycznym" oraz "Musik Texte". Prowadził autorskie audycje na antenie Programu 2 Polskiego Radia. Obecnie kurator i producent muzyczny. Prowadzi autorskie wydawnictwo płytowe Bôłt: New Music in Eastern Europe. www.boltrecords
Daniel Muzyczuk – ur. 1980, absolwent prawa i historii sztuki na UMK, kurator w toruńskim CSW „Znaki czasu”, obecnie kurator w Muzeum Sztuki w Łodzi. Kurator m.in. projektów „Long Gone” Susan Philipsz, „Poszliśmy do Croatan” (wraz z Robertem Rumasem), „Fabryka” Mariusza Warasa i Krzysztofa Topolskiego, „MORE IS MORE” (wraz z Agnieszką Pinderą i Joanną Zielińską), „Melancholii sprzeciwu” (wraz z Agnieszką Pinderą), "Spojrzeń 2011", „Dźwięków elektrycznego ciała” (wraz z Davidem Crowleyem) oraz "Prolegomena do nauk ekonomicznych prowadzonych od kuchni. Trzydzieści lat Galerii Wschodniej". Kurator pawilonu polskiego na 55. Biennale Sztuki w Wenecji. Zwycięzca (z Agnieszką Pinderą) konkursu im. Igora Zabla w 2011 roku. Wykładał na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Członek AICA.
Organizator: Stowarzyszenie Kulturalno-Artystyczne „Megafon”
Kurator: Małgorzata Burzyńska
Partnerzy: CSW „Znaki Czasu” w Toruniu
Austriackie Forum Kultury w Warszawie
Fundacja Muzyczna „Harmonie i Hałasy”
Stowarzyszenie Kwadrofonik
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Dofinansowano ze środków Gminy Miasta Toruń, Austriackiego Forum Kultury w Warszawie oraz Instytutu Muzyki i Tańca