W tym roku „Słuchalnia” robi drobny krok w stronę opery (z nadzieją, że dalej w tę stronę uda się dojść w przyszłym roku). Kroki będą właściwie dwa. Najpierw na koncercie Blanki Dembosz z utworami XXI wieku na sopran i taśmę zagrają obecność głosu i jej elektroniczne iluzje. Trzy dni później Maria Majewska opowie o polskiej operze naszych dni. W ten sposób przez pryzmat osobowości Blanki i Marysi zostaną ukazane różne odłamki współczesnej twórczości muzycznej osnutej wokół głosu.
Odległe zwierciadła
utwory na sopran i taśmę
Blanka Dembosz – sopran
10 grudnia 19.30 LabSen
Elektronika, taśma, live electronics, to stosunkowo młode "instrumenty", które nie kojarzą się z przeszłością. Jednak elektronika okazuje się doskonałym medium, by nawiązać kontakt z czasem minionym, przywołać dawne mity, wierzenia, wyobrażenia. Nowa muzyka na głos i elektronikę uobecnia minione dni, historie i czasy. "Dikyrion" Juliety Szewach z tekstem "Ojcze nasz" po aramejsku przenosi nas na pustynię początków chrześcijaństwa, "Mojry" Pauliny Załubskiej w świat mitów greckich, a utwory Katarzyny Taborowskiej i Katarzyny Kwiecień-Długosz oraz Patryka Lichoty/KakofoNIKT – w świat marzeń sennych i wyobraźni. Głos przegląda się w rozmaitych elektronicznych zwierciadłach – nie z nadmiaru próżności, lecz może właśnie z nostalgii – i snuje swoje opowieści. Rzeczywisty głos Blanki w wirtualnym sąsiedztwie swoich elektronicznych odzwierciedleń.
W programie:
Michał Pawełek, Flowing na taśmę i głos improwizowany
Julieta Szewach, Dikyrion na taśmę i mezzosopran
Katarzyna Kwiecień-Długosz, Fantasmagoria na taśmę i sopran częściowo improwizowany
Paulina Załubska, Mojry na taśmę i sopran improwizowany
Katarzyna Taborowska, Trzy nocne opowiadania na sopran i warstwę elektroniczną
Patryk Lichota/KakofoNIKT, Kaktus na głos i taśmę
Blanka Dembosz
Urodzona w Krakowie, ukończyła filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim (2002) oraz śpiew solowy w Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Ewy Wdowickiej (2009). Podczas studiów powołała do życia Międzywydziałowe Koło Naukowe Muzyki Dawnej. Umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich m.in. prof. Charlotte Lehmann i prof. Roberta Nakonecznego. Jest laureatką III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Iuventus Canti 2009 (Vrable, Słowacja). Posiada w repertuarze muzykę różnych epok, od baroku po utwory współczesne. Wraz z gambistą Kazimierzem Pyzikiem wykonuje zapomnianą muzykę polskiego baroku.
Dokonuje prawykonań utworów polskich kompozytorów oraz polskich prawykonań dzieł kompozytorów zagranicznych. Dla Blanki Dembosz utwory komponowali i komponują: Katarzyna Taborowska-Kaszuba, Paulina Załubska, Katarzyna Kwiecień-Długosz, Mateusz Ryczek, Patryk Lichota, Michał Ossowski oraz Rafał Zapała. Występowała z zespołem muzyki improwizowanej KakofoNIKT. Brała udział m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”, w Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu, w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Improwizowanej FRIV w Poznaniu, w festiwalu Sound Screen Festival w Bydgoszczy. Prowadzi aktywną działalność koncertową i pedagogiczną, z upodobaniem promując polską muzykę nową. www: http://dembosz.pl/
Maria Majewska
Polska opera w XXI w. Między eksperymentem a rytualnym teatrem dźwięków
Kompozycja operowe powstałe w ostatnich latach w Polsce, to dzieła głównie kompozytorów dwudziesto- , trzydziestoletnich. Dość duże zainteresowanie młodych twórców tym gatunkiem wiąże się z przemianami gospodarczymi i społecznymi, które umożliwiły im pisanie
i wystawianie utworów scenicznych. Mimo iż w odniesieniu do komponowanych przez nich dzieł nadal stosuje się tradycyjną nazwę „opera”, to często w niczym nie przypominają one skonwencjonalizowanego gatunku z recytatywami i ariami. W zbiorze tym dominują opery kameralne (przeznaczone na kilku solistów i zespół instrumentalny w pojedynczej obsadzie), jednoaktowe, o czasie trwania do 60 minut. Bardzo często wzbogacone są o warstwę elektroniczną, która znacząco wpływa na brzmienie utworu. Kompozytorzy eksperymentują również w zakresie formy i tematyki, szukając adekwatnej formuły dla wyrażenia własnych poglądów. Opery te stają się swoistym medium, za pomocą którego młodzi twórcy prezentują własny światopogląd oraz poszukują odpowiedzi na nurtujące ich problemy i pytania.
Maria Majewska — absolwentka Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Studentka w Katedrze Muzykologii UAM (specjalizacja operologiczna). Współpracowała przy organizacji licznych festiwali festiwali: Probaltica (Toruń) Poznański Festiwal Nauki i Sztuki, Interakcje – Sztuka Młodych (Poznań), Musica Polonica Nova (Wrocław) oraz konferencji naukowych: Musica Practica, Musica Theoretica (Poznań). Od 2009 roku jest zatrudniona na stanowisku asystenta w Zakładzie Teorii Muzyki w Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie prowadzi działalność dydaktyczną i naukową. W kręgu jej zainteresowań znajduje się problematyka dotycząca współczesnej opery polskiej oraz zagadnienia z zakresu antropologii muzycznej. Zajmuje się również publicystyką muzyczną.
14 grudnia 17.00 Czytelnia
NA WSZYSTKIE WYDARZENIA WSTĘP WOLNY
Projekt dofinansowany ze środków Gminy Miasta Toruń oraz z programu Mikrowsparcia Toruńskiej Agendy Kulturalnej.
organizator: Stowarzyszenie Kulturalno-Artystyczne „Megafon”
kurator: Małgorzata Burzyńska
miejsce: CSW „Znaki czasu”, Wały Gen. Sikorskiego 13, Toruń