W dniach 10-14 września 2014 roku odbyła się druga edycja Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego im. M. Kopernika „PER MUSICAM AD ASTRA”. Podczas koncertów w Toruniu, Bydgoszczy, Inowrocławiu i Lubiczu publiczność mogła usłyszeć piętnaście chórów z Holandii, Litwy, Polski, Słowenii i Węgier.
10 września podczas koncertu inauguracyjnego wykonany został utwór Karla Jenkinsa „The Armed Man. A Mass for Peace”. Wykonawcami byli: Toruńska Orkiestra Symfoniczna, Chór Akademicki Uniwersytetu Gdańskiego, Chór Astrolabium, Elżbieta Wróblewska-Rydzewska (mezzosopran). Całość poprowadził Dainius Pavilionis. „The Armed Man. A Mass for Peace” – utwór dedykowany ofiarom Kosowa został skomponowany w 1999 roku, a swą światową premierę miał rok później. Wielokulturowa w swoim charakterze msza idealnie wpisała się w międzynarodowy charakter wydarzenia. Wykonanie tej kompozycji wpisało się w obchody dwóch ważnych rocznic przypadających w 2014 roku: wybuchu I i II wojny światowej. Toruń należy do Międzynarodowego Stowarzyszenia Miast – Orędowników Pokoju, stąd zaprezentowanie „Mszy o Pokój” Karla Jenkinsa miało jeszcze silniejszy przekaz. Jak mówił podczas ceremonii otwarcia Prezydent Torunia Michał Zaleski: „Także z Torunia wołamy o pokój dla tych, którym to dobro odebrano – na Ukrainie, a także w wielu innych miejscach świata”. Licznie zgromadzona na koncercie publiczność nagrodziła wykonawców owacjami na stojąco.
Drugi koncert galowy Festiwalu „Kontemplacja – ekspresja” w wykonaniu zespołu Camerata Silesia odbył się 11 września 2014 r. W programie koncertu znalazł się przekrój muzyki chóralnej a capella – od polskiej muzyki dawnej po kompozycje współczesne. Zabrzmiały między innymi kompozycje Antona Brucknera, Oliviera Messiaena, Arvo Pärta, Pawła Szymańskiego i György Ligetiego. Zespół pod dyrekcją Anny Szostak wykorzystał możliwości akustyczne kościoła św. Ducha w Toruniu, wykonując utwory w różnych ustawieniach chórzystów. Na bis Camerata Silesia wykonała kilka utworów z nurtu negro spirituals.
Koncert finałowy, który odbył się 13 września w kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu idealnie wpisywał się w festiwalowe motto: „Przez muzykę do gwiazd”. Chór Kameralny Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu wykonał bowiem cykl 24 hymnów „Gloria Patri” estońskiego kompozytora Urmasa Sisaska. „Sisask w pewnym okresie zagłębił się w badanie trajektorii planet. Na podstawie wyliczeń matematycznych stworzył własną skalę, którą nazwał skalą planetarną. Na podstawie tej skali stworzył cykl hymnów do tekstów katolickich.” – powiedział prof. Krzysztof Szydzisz, który dyrygował Chórem UAM. Koncert wzbogacony był o prezentację multimedialną przygotowaną przez Piotra Majewskiego, przedstawiającą przestrzeń kosmosu oraz zabytki Torunia. Muzyka Sisaska rozbrzmiewająca w ciemnym kościele połączona z gwiezdną prezentacją stworzyła niepowtarzalny klimat, podkreślając mistyczny charakter utworu.
W czasie pięciu dni można było również usłyszeć szereg Koncertów Festiwalowych w Toruniu, Bydgoszczy, Inowrocławiu i Lubiczu. Podczas tych koncertów publiczność miała okazję zapoznać się z szerokim repertuarem muzyki chóralnej: od rozrywki w wykonaniu m. in. chóru Vox Singers z Płocka czy Dekoor Close Harmony z Holandii, jak i z bardziej klasycznym repertuarem a capella w wykonaniu na przykład Chóru Żeńskiego Musica Nostra z Węgier.
Podczas ceremonii zamknięcia Festiwalu dyrektor artystyczna Kinga Litowska zapowiedziała przyszłoroczną edycję, która ma odbyć się na przełomie czerwca i lipca.
Wydarzenie zostało objęte patronatem honorowym Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Prezydenta Miasta Torunia oraz jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego i budżetu Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz z budżetu Gminy Miasta Torunia. Sponsorem Festiwalu jest Krajowa Spółka Cukrowa S.A.
Tekst: Adrian Stelmaszyk
Zdjęcia: Jakub Molin