Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy przygotowuje wystawę monograficzną Priscilli Romero, laureatki ubiegłorocznego Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie. W 2015 roku bydgoskie Muzeum w porozumieniu z Stowarzyszeniem MTG w Krakowie podjęło decyzję o fundowaniu Nagrody Specjalnej im. Leona Wyczółkowskiego, przyznawanej przez naszą instytucję uczestnikowi Wystawy konkursowej Międzynarodowego Triennale Grafiki.
Celem tej nagrody jest uhonorowanie pamięci Patrona bydgoskiego Muzeum, jednego z najwybitniejszych polskich artystów – Leona Wyczółkowskiego. Zgodnie z naszą koncepcją nagrodą dla laureata jest wystawa monograficzna z katalogiem, przygotowana w Muzeum. Laureatem pierwszej nagrody był uznany artysta chiński Zhang Minjie, którego wystawa odbyła się w Muzeum w 2016 roku.
Laureatką drugiej Nagrody Specjalnej im. Leona Wyczółkowskiego, wyłonioną podczas MTG 2018 została Priscilla Romero. Artystka jest Kostarykanką, adiunktem na Wydziale Grafiki i Rysunku Szkoły Sztuki i Komunikacji Wizualnej na Uniwersytecie Narodowym w Kostaryce. Obecnie pracuje nad rozprawą doktorską w dziedzinie sztuki zatytułowaną Produkcja i badanie w Uniwersytecie Politechnicznym Walencji. Artystka swobodnie porusza się w dziedzinie site-specific, tworząc unikatowe obiekty i instalacje graficzne – aranżacje przestrzenne, stanowiące jedność z miejscem, w którym są prezentowane, za każdym razem tworząc bogatą, metaforyczną sieć kontekstów. W pracy twórczej Priscilla Romero wykorzystuje opracowaną przez siebie technikę lateksografii, z płynnego lateksu wykonując odlewy, będące zarówno „graficznymi obiektami”, jak i matrycami.
W autorskiej koncepcji bydgoskiej wystawy istotne są także nawiązania do historii miasta i jej mieszkańców. Inspiracją dla powstającej koncepcji były dwa pobyty artystki w Bydgoszczy – w 2018 roku, bezpośrednio po otrzymaniu nagrody oraz wiosną 2019 roku, kiedy uczestniczyła w warsztatach połączonych ze zbieraniem materiałów – odcisków/odlewów części ciał lub elementów konstrukcji budynków, które włączone zostaną do ekspozycji.
Na bydgoską ekspozycję złoży się kilkanaście rozbudowanych obiektów i instalacji graficznych, w większości złożonych z kilkuset lub kilku tysięcy samodzielnych elementów graficznych – niewielkich odbitek na papierze i bibułce, złoconych odlewów gipsowych, lateksowych form matrycowych. Wśród tych prac nie zabraknie Dotyku Midasa, nagrodzonego na ubiegłorocznym Międzynarodowym Triennale Grafiki w Krakowie. Prezentowane też będzie Cyfrowe archiwum, które tworzy 3200 odbitek z lateksowych odlewów palców, mamy więc szansę odnaleźć także swoje ślady pozostawione na wiosennych warsztatach.
Wystawa przybliży aktualne tendencje w światowej grafice artystycznej łączącej różnorodne media, często eksperymentującej i przekraczającej obszary tradycyjnego obrazowania graficznego. Ekspozycja wpisuje się w wieloletni program wystawienniczy bydgoskiego Muzeum w dziedzinie grafiki, obejmujący cykle wystaw graficznych, sesje naukowe i towarzyszące wydawnictwa. Bydgoskiej ekspozycji będzie towarzyszyło wydawnictwo z ilustrowanym katalogiem prezentowanych obiektów, spotkanie graficzne oraz program edukacyjny z warsztatami.
Barbara Chojnacka, Kajetan Giziński
Autor: Barbara Chojnacka, Kajetan Giziński, aranżacja: Priscilla Romero, współpraca: Jan Gordon | |
Miejsce ekspozycji: Galeria Sztuki Nowoczesnej – ul. Mennica 8 na Wyspie Młyńskiej | |
Wystawa czynna do: 2020-01-19 |