Tegoroczna edycja Festiwalu Prapremier poświęcona jest Europie i teatralnym próbom przedstawienia zarówno trawiących ją kryzysów, jak też alternatywnych dróg jej rozwoju. Prezentowane spektakle proponują inne od aktualnych projektów politycznych, ekonomicznych, społecznych, ekologicznych, kulturowych czy egzystencjalnych.
Organizator Festiwalu Prapremier – Teatr Polski w Bydgoszczy komponuje tegoroczny program ze spektakli, które w różnych formach i gatunkach próbują dokonać reprezentacji kryzysu, poddać go diagnozie i analizie, wywołać i zbadać jego zmysłowy charakter, zastanawiając się nad kondycją kryzysową i doświadczeniem kryzysu, jego materialnymi przejawami, jego estetyką, jak też jego dokumentacją.
Większość spektakli w programie tegorocznego FPP jest świadoma politycznie i w jawny sposób do polityczności się przyznaje. Nie jest to jednak polityczność „miękka”, związana wyłącznie z dekonstrukcją ideologii i perspektywą krytyczną. Spektakle prezentowane podczas Festiwalu wpisują się w dostrzegalny w ostatnim czasie zwrot wielu europejskich twórców sztuk performatywnych w stronę „estetyki oporu”, która może mieć konsekwencje w „realnej” polityce. Ta nowa sytuacja polityczna sprawia, że w 500-setną rocznicę wydania „Utopii” Tomasza More’a, coraz bardziej konieczne staje się formułowanie, testowanie i wyobrażanie sobie alternatywnych projektów politycznych i nowych rozwiązań w sferze własnych utopii. W takim kryzysowym krajobrazie, przenikniętym rodzącą się tęsknotą za utopią, kontynuując zainicjowaną w zeszłym roku ideę „teatru spraw zagranicznych”, tegoroczną edycję FPP w istotnej części postanowiono poświęcić Grecji – jako miejscu szczególnemu, w którym przecinają się różne rodzaje kryzysów – jak i greckim twórcom, którzy do tych kryzysów odnoszą się w swoich spektaklach. W tym cyklu zobaczymy m.in. spektakle: „Case Farmakonisi or the Right of Water” Greckiego Teatru Narodowego, czy „Bloods” Vasistas Theatre Group i Onassis Cultural Centre.
Z głośniejszych polskich produkcji podczas tegorocznych Prapremier będzie można m.in. zobaczyć „Wszystko o mojej matce” – osobisty projekt Michała Borczucha i Krzysztofa Zarzeckiego, zrealizowany w Teatrze Łaźnia Nowa i inspirowany postaciami ich matek, które w roku 1986 i 1998 zmarły na raka. Lubelska Galeria Labirynt zaprezentuje spektakl w reżyserii Weroniki Szczawińskiej – sceniczna wariację na temat książki Tomasza Kozaka „Akteon. Pornografia Późnej Polskości” (2012) w formie filozoficznego dialogu o przekleństwie „polskiej formy” oraz istocie samej „polskości”. Gospodarze pokażą swoje „Granice” Julii Holewińskiej w reżyserii Bartka Frąckowiaka i „Tu Wersalu nie będzie” Rabih’a Mroué, a TR Warszawa „Holzwege” – połączenie spektaklu teatralnego i koncertu w reżyserii Katarzyny Kalwat. Zobaczymy także przedstawienia z Czech oraz Chorwacji. Prapremierom tradycyjnie towarzyszyć będą koncerty, debaty i spotkania poświęcone zagęszczającym się sytuacjom kryzysowym w geopolityce, gospodarce oraz sferze społecznej.
(AS)
Festiwal Prapremier
24 września – 1 października 2016
Teatr Polski Bydgoszcz